Diesel kachel in de camper

Ook in de wintermaanden gaan mensen er steeds vaker op uit. Om de temperatuur in je camper behaaglijk te houden heb je een verwarming nodig. In de meeste fabriekscampers zit een standaard gaskachel ingebouwd, maar wanneer je je eigen camper gaat bouwen kom je al snel uit op een diesel kachel. Hoeveel kW dit apparaat moet hebben, dat bespreken we later in de blog.

Een dieselkachel is een verwarmingseenheid die op diesel werkt en kan worden gebruikt als alternatief voor gas of elektriciteit. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende varianten, zoals mobiele standkachels en inbouwmodellen voor gebruik in een boot of camper. Dieselkachels zijn handig voor mensen zonder toegang tot gas of elektriciteit of voor tijdelijke verwarming in bijvoorbeeld een garagewerkplaats. Er zijn verschillende merken op de markt, waaronder Webasto, Eberspacher, Autoterm (Planar) en Chinese dieselkachels. Chinese dieselkachels zijn de laatste jaren populairder geworden vanwege hun betaalbaarheid. Je kunt ze bestellen op Amazon of AliExpress, maar Amazon heeft soms extra voordelen:

  • Gevestigd in de EU
  • Retour beleid is stukken eenvoudiger
  • Geen importkosten (zending buiten EU)
  • Het prijsverschil is minimaal, soms is Amazon zelfs goedkoper

Vevor 5KW inbouw dieselkachel

5/5

Verkrijgbaar bij: 

Hoe werkt een dieselkachel in een camper?

Een dieselkachel in een camper werkt door het gebruik van een pomp die diesel vanuit de brandstoftank naar de verbrandingskamer van de kachel transporteert. Als de gloeiplug op temperatuur is gebracht, wordt een mengsel van diesel en zuurstof naar de verbrandingskamer geleid en verbrandt. Een ventilator blaast lucht door de verwarmde kachel, waardoor deze lucht de ruimte in waarin de kachel is geplaatst verwarmt. Zodra de gewenste temperatuur is bereikt, kan de gloeiplug uitgeschakeld worden om energie te besparen.

Diesel - standkachel

Welke dieselkachel voor in de camper?

De grootte van jouw standkachel is afhankelijk van de inhoud van de camper. Een kleinere camper zoals een Mercedes Vito of Toyota Hiace, heeft voldoende aan een 2kW dieselkachel, zelfs op het laagste vermogen zal deze de camper prima kunnen verwarmen. 

Met een wat grotere camper, denk aan een L2H2, dan is een 2kW kachel nog steeds een prima keuze. Deze kachel zal de camper niet zo snel opwarmen als de 5kW variant, maar dit is uiteindelijk beter voor de kachel zelf. Als de kachel te groot is voor de inhoud van de camper, zal deze vaak op de laagste stand staan. Met de duurdere Webasto en Autoterm kachels is dit geen probleem, maar de Chinese dieselkachel wil wel eens kwaaltjes krijgen. Als je namelijk te lang op het laagste vermogen verwarmt, kan het voorkomen dat er roetvorming plaatsvindt, en hierdoor kunnen er op den duur zaken defect raken. 

Goed om te weten

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je overweegt om een diesel kachel te installeren in je camper.

Installatie

Als je handig bent, kun je een standkachel zelf inbouwen. Deze wordt vaak geplaatst onder de bijrijdersstoel. Controleer goed over hier geen draagbalken liggen en zorg voor voldoende ventilatie. 

Als je de juiste plek hebt gevonden zul je een aantal gaten moeten boren in de vloer van je camper. Door deze gaten worden de in- en uitlaag geplaatst. Op dit moment dien je ook de brandstofleiding aan te sluiten. Dit kan op twee manieren:

  1. Maak gebruik van de meegeleverde brandstoftank
  2. Sluit de brandstofleiding aan op de tank van je camper. 

Voor de stroomvoorziening dient de kachel worden aangesloten op de huishoudaccu van de camper. Je kun het rechtstreeks aansluiten op de accu, maar de meeste campers hebben een zekeringhouder, deze optie heeft de voorkeur. Een aantal handige accessoires zijn:

Vevor 2Kw

FlowerW 2KW inbouw dieselkachel

5/5

Verkrijgbaar bij: 

De eerste keer inschakelen

Om de dieselkachel voor het eerste gebruik te starten, dien je eerst de brandstof naar de kachel te pompen, een proces dat ‘priming’ wordt genoemd. Dit kan worden gedaan door het gebruik van een specifieke knoppencombinatie op het display. Nadat de brandstof aanwezig is in de kachel, kun je het primen stoppen en de kachel voor de eerste keer inschakelen. Het is mogelijk dat er tijdens deze eerste brandstofontbranding veel witte rook vrijkomt, omdat er te veel brandstof aanwezig is in de ontbrandingskamer als gevolg van het primen.

Veiligheid

Er zijn altijd bepaalde risico’s aanwezig bij het gebruik van apparaten die brandstof verbruiken, zoals motoren, kachels en fornuizen. Tijdens het verbrandingsproces wordt onzichtbare en reukloze koolmonoxide geproduceerd. Daarom is het belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen bij het installeren van een dieselkachel, zoals het plaatsen van rook- en koolmonoxidemelders. Het is ook belangrijk om de dieselkachel correct te installeren, door de handleiding te lezen of een YouTube-installatievideo te bekijken.

Conclusie

Als je een beetje handig bent, kun je de dieselkachel gemakkelijk zelf installeren. Er is ook veel informatie online te vinden over de installatie van deze kachels, zoals op Facebook of YouTube. Houd er wel rekening mee dat er altijd een risico bestaat dat er onderdelen defect raken en dat het moeilijker kan zijn om garantieclaims te indienen. Als je dit risico wilt nemen, is een Chinese dieselkachel wellicht geschikt voor jou.

Benieuwd naar een review over de Chinese dieselkachel? Lees het hier!